آرشیو وبلاگ

ژل رویال چیست و چه خواصی دارد؟

ژل رویال چیست و چه خواصی دارد؟

ژل رویال چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا ژل رویال همان موم زنبور عسل است؟ آیا مصرف خوراکی دارد؟ ژل رویال که به آن ژل سلطنتی و یا ژل ملکه زنبور عسل هم گفته می‌شود با موم متفاوت است. در واقع این دو ماده از هم جدا هستند و هر کدام هم خواص و فواید متمایزی دارند. ژل رویال برای بیماری‌هایی مثل دیابت، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، کاهش وزن و درمان چاقی کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با این ماده، کاربرد و مزیت‌های آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

ژل رویال چیست؟

ژل رویال (Royal Jelly) ماده‌ای شیری رنگ است که توسط فک پایین و غدد هیپوفارِنکس زنبورهای عسل تولید می‌شود. حدود 60 تا 70 درصد از این ماده را آب تشکیل می‌دهد. همچنین این ژل شیری رنگ حاوی 12 تا 15 درصد پروتئین، 10 تا 16 درصد قند، 3 تا 6 درصد چربی، 2 تا 3 درصد هم ویتامین‌های ضروری و اسیدهای آمینه است. ناگفته نماند که میزان عناصر تشکیل‌دهنده ژل سلطنتی با توجه به آب و هوا و منطقه جغرافیایی ممکن است متفاوت باشد.

این ماده غذای اصلی زنبور ملکه است و لاروهای کوچک هم که از تخم خارج می‌شوند، به مدت 3 روز از این ماده تغذیه می‌کنند.

ژل رویال برای چی خوبه؟

این ماده در داروخانه‌ها به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان برخی از بیماری‌ها فروخته می‌شود. در گذشته هم در طب سنتی کاربرد زیادی داشت و حتی در کشورهای غربی هم از آن استفاده زیادی می‌کردند. در حال حاضر همچنان روی مزیت‌ها و فواید استفاده از ژل ملکه زنبور عسل تاکید زیادی می‌شود.

فواید و مزیت های ژل رویال

خواص ژل رویال

برخی از فواید و مزیت‌های مصرف این ماده عبارت است از:

1.    به همراه داشتن انواع مواد مغذی

همانطور که اشاره کردیم این ماده از آب، پروتئین، چربی و کربوهیدرات تشکیل شده است. هرچند ترکیب شیمیایی آن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست، اما تصور می‌شود اثرات مثبتی بر روی سلامت بدن دارد. پروتئین و چربی اشباع نشده آن برای بدن مفید هستند. همچنین این ژل فاقد ماده گلیکوپروتئین است. این ماده موجب تشدید اثرات رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و در بیماران سرطانی، تاثیر داروها را از بین می‌برد.

این ژل خوراکی دارای ویتامین B و مواد معدنی نیز هست که به سلامت بدن کمک زیادی می‌کند. برخی از ویتامین‌های گروه  B در ژل سلطنتی عبارت است از:

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • پیریدوکسین (B6)
  • نیاسین (B3)
  • اسید فولیک (B9)
  • اینوزیتول (B8)
  • بیوتین (B7)

بیشتر این ویتامین‌ها برای سلامت پوست و مو ضرورت دارند. هرچند اثبات وجود همه این مواد مغذی در ژل رویال به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

2.    داشتن اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی در بدن

یکی دیگر از خواص ژل رویال برای زنان و مردان، کاهش دادن التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن است. در مطالعات متعددی که بر روی حیوانات صورت گرفت، مشخص شد که اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل ملکه زنبور عسل، اثرات آنتی‌اکسیدانی دارد. به طوری که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و اثرات رادیکال‌های آزاد را نیز از بین ببرد.

مطالعات دیگری هم نشان داد در حیواناتی که ژل رویال مصرف کرده بودند، مواد شیمیایی پیش‌التهابی آزاد شده از سلول‌های ایمنی بدن کاهش یافت. البته این مطالعات بر روی حیوانات صورت گرفت و هنوز مطالعاتی بر روی انسان انجام نشده است.

3.    کاهش خطر بیماری‌های قلبی

کاهش بیماری های قلبی

شاید بپرسید این ماده چطور از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند؟ همانطور که می‌دانید اگر کلسترول مضر خون (LDL) افزایش یابد، به مرور زمان بر روی دیواره عروق خونی رسوب می‌کند و بیماری‌های قلبی و خطر سکته قلبی را به دنبال دارد. حالا یکی از خواص ژل رویال داشتن کلسترول مفید (HDL) است که هر چقدر سطح آن بیشتر باشد، برای عروق خونی و قلب مفید‌تر است.

یک مطالعه 12 هفته‌ای بر روی خرگوش‌ها نشان داد که با مصرف این ماده، سطح کلسترول مضر خون‌ آن‌ها 23 درصد کاهش داشت. همچنین مطالعات مشابهی هم به مدت یک ماه بر روی انسان صورت گفت که محققان شاهد کاهش 4 درصدی کلسترول مضر بودند. البته در این تحقیق، موارد مورد مطالعه روزانه 3 گرم ژل سلطنتی مصرف می‌کردند.

4.    کمک به بهبود زخم و ترمیم پوست

خانم‌هایی که روی پوستشان حساس هستند، خوب است بدانند که این ماده برای درمان زخم و بیماری‌های التهابی پوست هم موثر است. در واقع یکی از خواص ژل رویال داشتن اثر ضدباکتریایی است که می‌تواند زخم را عاری از میکروب و عفونت نگهدارد.

یکی از خواص ژل سلطنتی برای زنانی که در سن یائسگی قرار دارند، تولید کلاژن برای جوان نگهداشتن پوست است. طی مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت، مشخص شد موش‌هایی که به آن‌ها ژل ملکه زنبور عسل داده می‌شد، کلاژن‌سازی بهتری داشتند. کلاژن نوعی پروتئین است که برای ترمیم پوست به آن نیاز داریم.

5.    خواص ژل رویال برای درمان فشار خون

مصرف ژل سلطنتی می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود سیستم گردن خون کمک زیادی کند. چندین مطالعه در این زمینه صورت گرفت که نشان می‌داد پروتئین‌های خاصی در ژل رویال وجود دارد که قادرند سلول‌های ماهیچه‌ای را در رگ‌ها و شریان‌ها شل کنند. در نتیجه از افزایش فشارخون جلوگیری می‌شود.

در این رابطه تحقیقاتی بر روی حیوانات صورت گرفت که در آن ژل رویال با سایر مشتقات زنبور عسل ترکیب شده بود و به موارد مورد مطالعه داده می‌شد. این تحقیقات نشان می‌داد ماده بدست آمده در کاهش فشارخون موثر است. البته تاکنون مطالعه‌ای بر روی تاثیر ژل رویال (به تنهایی) بر روی کاهش فشار خون صورت نگرفته است.

6.    کاهش قندخون و حساسیت به انسولین

انسولین

یکی دیگر از خواص ژل رویال کاهش استرس اکسیداتیو و کنترل قندخون است. همچنین این ماده حساسیت به هورمون انسولین را نیز کاهش می‌دهد. چندین مطالعه بر روی حیوانات چاق و دیابتی صورت گرفت که این تاثیر و خواص ژل سلطنتی را اثبات می‌کرد. همچنین یک مطالعه کوچک شش ماهه انسانی نیز از  کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا خبر می‌داد. البته در این تحقیق افراد مورد مطالعه روزانه مقدار مشخصی از ماده ژل ملکه زنبور عسل را مصرف می‌کردند.

7.    درمان خشکی چشم

خشکی چشم مشکلی است که در اثر خشکی آب و هوا و یا پلک نزدن و خیره شدن زیاد به یک مکان ایجاد می‌شود. خشکی چشم منجر به قرمزی و خارش چشم می‌شود و التهاب قرنیه را هم به دنبال دارد. حال آنکه مصرف ژل رویال به صورت خوراکی می‌تواند این عارضه را درمان کند.

مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به خشکی مزمن چشم صورت گرفت نشان داد مصرف خوراکی این ژل می‌تواند ترشحات اشکی در چشم را افزایش دهد. ضمن اینکه هیچگونه عارضه‌ای هم از آن گزارش نشده است.

البته فراموش نکنید که این تحقیقات تنها بر روی تعداد معدودی از بیماران مبتلا به خشکی چشم صورت گرفته است. پس ممکن است ژل رویال قادر به درمان خشکی چشم همه افراد نباشد. در این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

8.    با ژل سلطنتی جوان بمانید!

این ماده ژله‌ای از راه‌های مختلفی قادر است روند پیری را کُند کند. مطالعات زیادی در این رابطه صورت گرفته است و همگی هم این خواص ژل رویال را تایید می‌کنند. به همین دلیل است که در صنایع تولید محصولات مراقبت‌های پوستی از ژل رویال هم استفاده می‌کنند. کلاژ‌ن‌سازی مهم‌ترین کارکرد این ژل شیری‌رنگ است که از آسیب پوست در مقابل اشعه UV نور آفتاب جلوگیری می‌کند.

میزان و طریقه مصرف ژل رویال

ژل رویال فوراور

ژل رویال را به 4 طریق می توان مصرف کرد:

  1. زیر زبانی (بهترین روش برای مصرف است)
  2. خوراکی
  3. مخلوط با عسل
  4. کپسول

دوز مناسب ژل رویال به فاکتورهای زیادی همچون سن مصرف کننده، سلامتی و شرایط دیگر بستگی دارد. در مورد دوز بندی ژل رویال اطلاعات کامل و مناسبی در دسترس نیست اما بطور کلی می توان گفت که دز مصرفی این ماده برای بزرگسالان و کودکان کمی با هم تفاوت دارد.

کودکان بالای یکسال: 1 گرم قبل از صبحانه

بزرگسالان: 1 تا 3 گرم در سه وعده قبل از غذا

معمولا توصیه می شود که ژل رویال را دوبار در سال، یک بار در فصل بهار و یک بار در فصل پاییز به مدت 3 هفته مصرف کنید.

 موارد منع مصرف ژل رویال

ژل رویال با وجود فواید زیادی که دارد اما مانند همه مواد غذایی دیگر عوارضی دارد که ممکن است برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند، که در صورت بروز هر کدام از علائم زیر مصرف این ژل باید قطع شود. برخی از این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • التهاب و خارش پوست
  • تورم گلو
  • افت فشار خون

بعضی از افراد نباید از ژل رویال استفاده کنند تنها با تجویز پزشک معالج می توانند از این ژل استفاده کنند

  • افرادی که سابقه آلرژی و آسم دارند.
  • افرادی که به نیش های زنبور حساسیت دارند.
  • زنان باردار و شیرده

حرف آخر

ژل رویال یا ژل سلطنتی برای درمان برخی از امراض و بیماری‌ها مفید است. اما توجه داشته باشید که نباید به آن به عنوان یک داروی معجره‌آسا نگاه کنید. در رابطه با برخی از خواص ژل رویال هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. امیدواریم این مطلب به سوالات شما پاسخ داده باشد. منتظر دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما هستیم.

خرید ژل رویال فوراور

برای خرید ژل رویال فوراور که یک مکمل غذایی محسوب می شود؛ تنها از طریق نمایندگی های رسمی کمپانی فوراور لیوینگ امریکا در ایران اقدام فرمایید. کلیه محصولات فوراور با قیمت های رقابتی و ضمانت اصالت کالا در فروشگاه فوراور کالا به عنوان یکی از این مراکز معتبر ارائه می شود.

کارشناسان ما به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما در بخش نظرات هستند. همچنین امکان دریافت مشاوره رایگان از طریق راه های ارتباطی درج شده در صفحه تماس با ما نیز وجود دارد.

برای مشاهده قیمت و سفارش ژل رویال فوراور اینجا کلیک کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه