آرشیو وبلاگ

سالیسیلیک اسید چیست و چه محصولاتی حاوی این اسید هستند؟

سالیسیلیک اسید چیست و چه محصولاتی حاوی این اسید هستند؟

سالیسیلیک اسید (Salicylic Acid) با فرمول شیمیایی C7H6O3 یک بتا هیدروکسی است که برای کاهش و بهبود جوش و آکنه از طریق لایه برداری پوست و پاکسازی منافذ به کار می‌رود. شما می‌توانید سالیسیلیک اسید را بدون نیاز به نسخه تهیه کنید؛ اما در صورتی که به فرمول قوی‌تر این محصول نیاز داشته باشید، به نسخه پزشک نیاز پیدا خواهید کرد.

سالیسیلیک اسید برای جوش‌های خفیف مانند جوش‌های سرسیاه و سرسفید، بهترین عملکرد و تاثیر را دارد. همچنین این محصول می‌تواند به جلوگیری از بروز جوش‌ها در آینده کمک کند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید سالیسیلیک اسید چیست، چگونه به از بین بردن جوش و بهبود پوست کمک می‌کند و با عوارض جانبی احتمالی آن آشنا شوید.

سالیسیلیک اسید برای جوش

سالیسیلیک اسید برای جوش

هنگامی که فولیکول‌ها یا منافذ مو با سلول‌های مرده و چربی پوست مسدود می‌شوند، جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و یا آکنه‌ها ظاهر می‌شوند. سالیسیلیک اسید به داخل پوست شما نفوذ کرده و سلول‌های مرده را که باعث انسداد منافذ پوست شده‌اند، از بین می‌برد. ممکن است نیاز باشد که برای دیدن نتیجه و اثر کامل آن روی پوست تا چندین هفته بعد از شروع استفاده منتظر بمانید؛ اما اگر بعد از 6 هفته هیچ نتیجه یا تغییری مشاهده نکردید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

ماسک سالیسیلیک اسید چیست؟

ماسک اسید سالیسیلیک، از جمله محصولات مراقبت از پوست حاوی این اسید است که قابلیت استفاده به صورت موضعی را دارد. نحوه استفاده از این ماسک‌های صورت بسته به دوز ترکیبات به کار رفته، قدرت و میزان اثرگذاری با یکدیگر متفاوت است.

سالیسیلیک اسید خوراکی

این اسید در قالب محصولات دارویی خوراکی نیز در بازار موجود است. برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده مداوم از محصولات آرایشی و بهداشتی، از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. نمونه خوراکی این اسید، انتخابی مناسب برای این دسته از افراد است.

قرص سالیسیلیک اسید چیست؟

استیل سالیسیلیک اسید (Acetylsalicylic acid یا همان A.S.A) با نام تجاری آسپرین، نوعی داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است. تسکین درد، کاهش التهاب و از بین رفتن تب، از جمله خواص این قرص است.

اسید سالیسیلیک برای لک صورت

اسید سالیسیلیک یک لایه بردار نیز هست. این محصول، با نرم کردن سلول‌های مرده پوست، باعث ریزش آن‌ها می‌شود که در نهایت منجر به از بین رفتن لک‌های صورت خواهد شد. همچنین دسموزوم‌ها (اتصالات بین سلول‌ها در لایه بیرونی پوست) را شل و از هم جدا می کند که این عمل لایه‌برداری پوست و باز کردن منافذ را آسان‌تر می‌کند.

نحوه استفاده موضعی اسید سالیسیلیک برای پوست صورت

نحوه استفاده از سالیسیلیک اسید برای پوست صورت

قبل از استفاده از سالیسیلیک اسید برای اولین بار، بررسی کنید که آیا به آن حساسیت دارید یا خیر. برای بررسی، مقدار کمی از این محصول را به مدت سه روز روی یک یا دو ناحیه کوچک که دارای آکنه است، قرار دهید. اگر واکنش آلرژیک داشتید، استفاده از این محصول را متوقف کرده و از پزشک کمک بگیرید؛ طبیعتا اگر واکنش آلرژیک نداشتید، می‌توانید استفاده از این محصول را ادامه دهید.

به طور کلی، سالیسیلیک اسید برای پوست به کار می‌رود. برای جلوگیری از تحریک و سوزش بافت‌های دیگر، اجازه ندهید که این دارو با چشم، بینی، دهان، کشاله ران یا هر پوست حساس و یا زخم‌های باز مانند بریدگی، خراش و بثورات تماس پیدا کند. در صورت تماس این دارو با نواحی نامبرده، آن ناحیه را به مدت 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

کرم سالیسیلیک اسید

اگر از کرم، لوسیون یا ژل سالیسیلیک اسید استفاده می‌کنید، یک لایه نازک از دارو را روی مناطقی از پوست که تحت تأثیر آکنه قرار گرفته‌اند، بمالید. این کار را معمولا 1 تا 2 بار در روز یا طبق دستور پزشک انجام دهید.

قبل از هر بار استفاده، ابتدا ناحیه مورد نظر را به آرامی با یک پاک کننده ملایم مثل صابون فوراور بشویید. پس از خشک کردن، مقدار کمی از دارو را روی آن ناحیه گذاشته و به آرامی مالش دهید.

پد سالیسیلیک اسید

در صورت استفاده از پدهای آغشته به سالیسیلیک اسید، ابتدا پوست آسیب دیده را با یک شوینده ملایم بشویید. پس از خشک کردن، پد را به آرامی روی پوست بکشید تا دارو به پوست منتقل شود. معمولا 1 تا 3 بار در روز یا طبق دستور پزشک این کار را تکرار کنید. بعد از استفاده نیز دست‌هایتان را بشویید.

پاک کننده سالیسیلیک اسید

در صورت استفاده از پاک کننده‌های حاوی این ماده، ابتدا باید ناحیه آسیب دیده را مرطوب کنید. سپس پاک کننده را به آرامی به مدت 10 تا 20 ثانیه روی پوست بمالید. این کار را تا جایی ادامه دهید که روی پوست کاملا کف تولید شود. سپس پاک کننده را کاملا با آب بشویید و خشک کنید.

 اگر بعد از استفاده، پوست شما بیش از حد خشک شد، ممکن است نیاز باشد پاک کننده را مدت زمان کمتری روی پوست خود بمالید یا میزان کمتری از آن را استفاده کنید. در هر صورت، برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که در این حالت نباید پوست را اسکراب کنید.


بیشتر بخوانید: اسکراب چیست؟


دوزی مناسب پوست شما، به وضعیت پوست و آکنه‌های شما و نحوه واکنش پوست شما به درمان است. با این حال، از مصرف مقادیر زیاد سالیسیلیک اسید برای جوش خودداری کنید؛ در غیر این صورت، احتمال بروز عوارض جانبی ممکن است افزایش پیدا کند. اگر سالیسیلیک اسید بر پوست شما تاثیری نداشت یا باعث بروز عوارض جانبی شد، فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

سالیسیلیک اسید برای زگیل

اسید سالیسیلیک برای درمان زگیل

سالیسیلیک اسیدی که بدون نیاز به نسخه عرضه می‌شود، یک داروی رایج برای درمان زگیل است. این محصول به آرامی و بدون درد جذب پوست شده و باعث لایه برداری سلول‌های پوستی حاوی ویروس زگیل می‌شود. استفاده از این ماده، یک راه بسیار مناسب برای خلاص شدن از شر زگیل است؛ اما هرگز نباید برای درمان زگیل‌های صورت، گردن و اندام تناسلی استفاده شود.

نحوه درمان زگیل با اسید سالیسیلیک

ابتدا زگیل را با سنگ پا یا سوهان ناخن نازک کنید. محل را تا جایی سوهان بزنید تا تمام پوست سفید و مرده بدون ایجاد ناراحتی یا درد پاک شود. مطمئن شوید که سنگ پا یا سوهان ناخن را با دیگران به اشتراک نگذارید؛ زیرا ویروس زگیل می‌تواند به پوست آن‌ها نیز منتقل شود. گاهی خیساندن زگیل در آب گرم می‌تواند به نرم شدن آن کمک کند. سپس، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. محلول یا پدهای سسالیسیلیک اسید را روی زگیل‌ها بمالید. در صورت لزوم می توانید پدها را به اندازه مورد نیاز خود ببرید.
  2. روی زگیل را با یک چسب بپوشانید.
  3. این روند را هر شب قبل از خواب تکرار کنید.

توجه داشته باشید که اگر زگیل افتاد، در محل مورد نظر تورم ایجاد شد یا ناحیه بیش از حد تحریک یا دردناک شد، از سالیسیلیک اسید برای درمان زگیل استفاده نکنید. در حین استفاده این محصول به منظور درمان زگیل، بروز مشکلاتی خفیف مانند سوزش، قرمزی و لایه برداری پوست انتظار می‌رود. این تغییرات نشان می‌دهند که زگیل در حال از بین رفتن است.

سالیسیلیک اسید برای میخچه

درمان میخچه نیز همانند زگیل با استفاده از این ماده دارویی امکان پذیر است. تنها کافی است که مقدار مناسبی از آن را به صورت موضعی روی میخچه بزنید تا به پوست شما جذب شود. با لایه برداری از پوست، به مرور زمان این مشکل را برطرف می‌کند.

سالیسیلیک اسید در چه گیاهانی وجود دارد؟

ترکیب طبیعی سالیسیلیک اسید در گیاهان تولید می‌شود. این ماده ابتدا از پوست درخت بید جدا شده و نام خود را از آن گرفته است. در زمان‌های گذشته نیز از آن به عنوان دارویی برای تسکین دردها استفاده می‌کردند.

اسید سالیسیلیک خالص و طبیعی، یک جامد سفید رنگ تا برنزه و بدون بو است که به آرامی در آب انحلال می‌یابد. همچنین دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است و تا حدی می‌تواند پوست را لایه برداری کند. مجموعه این موارد موجب شده تا کاربرد آن در تولید محصولات آرایشی-بهداشتی و داروسازی بیشتر شود.

موارد احتیاط

قبل از استفاده از سالیسیلیک اسید، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. حتی اگر به داروهای دیگری مثل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، NSAIDها (مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن) یا حتی به مواد طبیعی نیز آلرژی دارید، باز هم با پزشک مشورت کنید. این محصول ممکن است حاوی موادی باشد که باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا بروز مشکلات دیگری شود.

همچنین اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را دارید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید:

  • گردش خون ضعیف
  • مشکلات پوستی مانند عفونت، زخم، درماتیت آتوپیک
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • بیماری عروق خونی
  • دیابت
  • آبله مرغان
  • آنفولانزا

سالیسیلیک اسید در دوران بارداری و شیردهی

سالیسیلیک اسید در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری، سالیسیلیک اسید برای جوش و پوست باید فقط در صورت ضرورت مصرف شود. هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر؛ پس بهتر است قبل از مصرف آن در دوران شیردهی درباره مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

سالیسیلیک اسید برای کودکان

کودکان ممکن است بیشتر در معرض خطر تحریک پوست باشند؛ زیرا پوست آن‌ها سالیسیلیک اسید را با سرعت بیشتری نسبت به بزرگسالان جذب می‌کند. از این رو نباید برای کودکان زیر 2 سال استفاده شود.


این مقاله را هم بخوانید: بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان


عوارض جانبی

واکنش‌های پوستی زیر ممکن است در ابتدای استفاده از سالیسیلیک اسید برای پوست رخ دهد:

  • پوسته پوسته شدن
  • سوزش
  • خشکی
  • قرمزی و التهاب

اگر هر یک از این اثرات ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به سرعت به یک پزشک یا داروساز مراجعه کرده و موضوع را با او در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد مقدار کمتری از دارو را مصرف کنید یا دفعات استفاده از آن را کاهش دهید. در هر صورت، بهتر است قبل از شروع مصرف این دارو، برای اطلاعات و اطمینان بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

احتمال بروز واکنش آلرژیک شدید به این ماده بسیار کم است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • بثورات پوستی
  • خارش مخصوصاً در صورت، زبان و گلو
  • تورم مخصوصاً در صورت، زبان و گلو
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

توجه داشته باشید که موارد ذکر شده، لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست؛ پس اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، حتما با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


پیشنهاد به مطالعه بیشتر: عوارض محصولات فوراور


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی می‌تواند نحوه عملکرد داروهایی که مصرف می‌کنید را تغییر دهد یا باعث بروز عوارض جانبی خطرناکی شود. توصیه می‌کنیم فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید، از جمله داروهای نسخه‌ای، داروهای غیر نسخه‌ای و محصولات گیاهی را نگه دارید و آن را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع یا قطع نکرده و یا تغییر ندهید.

مسمومیت با سالیسیلیک اسید

احتمال مسمومیت با سالیسیلیک اسید بسیار کم است؛ اما می‌تواند در اثر مصرف موضعی این محصول رخ دهد. برای کاهش احتمال مسموم شدن، به نکات زیر توجه کنید:

  • محصولات حاوی این ماده را در مناطق وسیعی از بدن خود استفاده نکنید.
  • از آن برای مدت طولانی استفاده نکنید.

علائم مسمومیت عبارتند از:

  • بی حالی
  • سردرد
  • گیجی
  • صدای زنگ یا وزوز در گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • افزایش عمق تنفس

محصولات مراقبتی فوراور حاوی SA (سالیسیلیک اسید)

محصولات مراقبتی فوراور حاوی سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید به صورت طبیعی در گیاه آلوئه ورا نژاد باربادنسیس میلر وجود دارد. این نژاد برترین نوع گیاه آلوئه ورا است که خواص درمانی و دارویی بیشتری دارد. شرکت فوراورلیوینگ امریکا با علم بر این موضوع، نسبت به تولید محصولات سلامتی و زیبایی بر پایه ژل خالص گیاه آلوئه ورا نژاد باردبادنسیس میلر اقدام کرده است.

همین نکته موجب شده است تا تمامی محصولات فوراور حاوی سالیسیلیک اسید بوده و تاثیرگذاری بیشتری در مقایسه با بسیاری از نمونه‌های موجود در بازار داشته باشند. در این میان، دو محصول نوشیدنی خالص آلوئه ورا فوراور و کرم آلوئه ورا ژلی فوراور نسبت به سایر محصولات این کمپانی حاوی مقدار بیشتری از ژل تثبیت شده این گیاه هستند.

اسید سالیسیلیک از کجا تهیه کنیم؟

اگرچه هیچ درمان قطعی و کاملی برای جوش‌ها وجود ندارد، اما ثابت شده است که سالیسیلیک اسید برای رفع جوش‌ها در بسیاری از افراد موثر واقع شده است. قبل از استفاده از این محصولات، با یک پزشک متخصص پوست صحبت کنید تا ببینید آیا سالیسیلیک اسید برای پوست و وضعیت سلامت فعلی شما مناسب است یا خیر.

محصولات مراقبتی حاوی این اسید را می توانید از فروشگاه فوراورکالا به عنوان نمایندگی رسمی محصولات فوراور لیوینگ آمریکا در ایران تهیه کنید. این مجموعه کلیه محصولات خود را با ضمانت اصالت کالا ارائه می دهد تا مشتریان گرامی با خیال راحت از بابت کیفیت و اثرگذاری، نسبت به مصرف منظم آن ها اقدام کنند.

سوالات خود را از بخش نظرات با ما مطرح کنید و یا از طریق یکی از راه های ارتباطی درج شده در صفحه تماس با ما، به طور مستقیم با کارشناسان ما صحبت کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه